Het Grote Garage Spel

Als ‘de thuisjuf’ voor onze kinderen tijdens de Corona-crisis was de grootste uitdaging: hoe hou ik het leuk en interessant voor mijn jongste (4 jaar)? Het idee: samen leuke spellen ontwerpen! De leerdoelen zijn wat anders dan waar ik me normaal mee bezig houd (duurzaamheid met een lach), maar wat geeft dat? De lach is universeel! Zoals beloofd, deel ik de komende weken af en toe foto’s van de spellen. Wellicht kan het je inspireren!

Het Grote Garage Spel kun je in principe met zoveel mensen spelen als je wilt of als je kleuren hebt in je autootjes. We gebruiken één dobbelsteen en twee stroken IKEA tekenrol om een groot landschap te maken voor de auto’s. Een los A4-tje is het auto-dobbelsteen-blad met alle kleuren auto’s erop getekend die in het spel meedoen, om te bepalen welke auto mag rijden.

Het landschap bestaat uit ‘bergen’, ‘garages’ en ‘routes’. De bergen: verdeel de bergen (teken een spiraal per kleur) in het landschap, niet aan de rand. De garages: teken je aan de randen van het landschap op een zo groot mogelijke afstand van de bijbehorende berg. Dus een rode berg heeft een rode garage en ze liggen redelijk ver uit elkaar. Een garage is gewoon een rijtje rechthoeken ter grootte van een autootje. Teken evenveel parkeer-vakken in je garage als er van die kleur auto’s zijn. De routes: Elke kleur berg heeft een aangrenzend vakje (hier ovalen met een cijfer erin) met het getal 1 en een route die door telt tot en met 15. Vakje 15 ligt naast de garage. Spel klaarzetten: alle auto’s van één kleur staan op de berg van hun eigen kleur. De dobbelsteen ligt op het auto-dobbelsteen-blad.

Leerdoelen? Kleuren herkennen en benoemen, sorteren op kleur, tellen en uiteraard de nodige creativiteit voor het bedenken van de regels en het landschap. Door het samen te maken is het leuker om te spelen daarna!

Doel van het spel is: alle auto’s moeten zo snel mogelijk van de berg naar de thuisgarage rijden. Wie het eerst alle auto’s thuis heeft wint! Alternatief: allemaal om de beurt de dobbelsteen gooien en iedereen mag vervolgens alle kleuren auto’s rijden. Maak dit eventueel interessanter door samen te voorspellen welke kleur gaat winnen!

De regels:

  1. De jongste speler begint! We spelen met de klok mee.
  2. Een beurt bestaat uit 3 stappen:
    • Gooi de dobbelsteen op het auto-dobbelsteen-blad. De kleur auto waarop de dobbelsteen terecht komt, bepaalt welke kleur auto mag rijden. Komt de dobbelsteen net niet op het blad? Nu geldt: welke kleur auto hij als laatste aanraakte mag rijden. Valt de dobbelsteen van tafel? Even opnieuw gooien. (Als je speelt dat ieder zijn eigen kleur heeft, kan het dus goed zijn, dat jij gooit met de dobbelsteen en iemand anders mag rijden.)
    • Kies welke auto van jouw gegooide kleur de berg af gaat of welke auto verder rijdt op de route naar de (thuis)garage. Je blijft op je eigen route (dus de rode auto volgt de rode route met daarin de getallen 1-15)
    • Routes kruisen elkaar dus als iemand over jouw route staat en je kunt er hierdoor niet langs, moet je auto wachten, maar je kunt wel een andere auto laten rijden, zolang ze nog niet allemaal binnen zijn in de garage natuurlijk.
    • Nu mag de volgende speler gooien.
  3. Het spel is klaar als de eerste garage vol is (als je speelt wie als eerste zijn/haar auto’s in de garage heeft) óf als de garages allemaal vol zijn (als iedereen met alle kleuren speelt).

Veel speelplezier!