Duurzame visitekaartjes

Ik heb gemerkt dat mensen mijn duurzame visitekaartjes erg leuk vinden. Het zou natuurlijk mooi zijn als meer mensen ook zo’n kaartje hebben. Hier deel ik daarom hoe je zelf zo’n kaartje maakt.

Het verhaal achter de visitekaartjes

Sinds 2016 heb ik mijn bedrijf voor Duurzaamheid met een Lach. Voor mij dus geen visitekaartjes besloot ik in het begin, want die verdwijnen meteen bij het oud papier. Zonde!

Maar, na een jaar zonder kaartjes was ik het hélemaal beu. Als je moet vertrekken voor je trein, maar ook per se met iemand nog wil kennismaken, is een visitekaartje (met daarop een persoonlijk berichtje geschreven) gewoon fijn om te kunnen geven. Ik had gewoon een kaartje nodig! Tijd voor een oplossing!

Hoe gaaf zou het zijn om een kaartje te hebben dat iets toevoegt en onze duurzame doelen verder helpt? Een regeneratief kaartje. Een kaartje met zaden in het papier! Als je mij toegevoegd hebt op LinkedIn, dan stop je het kaartje in de grond (arme grond, maart/april) en komen er klaprozen uit in juni-augustus.

Klaprozen zijn pioniers, net als ik – wel zo toepasselijk. En arme grond verwijst naar een plek waar ik waarde kan brengen op het gebied van duurzaamheid. Het is fijn als een ontwerp gewoon klopt.

Laten bedrukken bleek boven mijn budget te liggen. Ik ging dus op zoek naar stempels. Bijkomend voordeel is dat je ook duurzame inkt kunt gebruiken.

Foto van kaartje van Peter Linders uit Twitter bericht.

Praktische informatie

Bart van Karakterprints maakt prachtige stempels van gebruikt hout. Groeipapier op A7 formaat kun je bijvoorbeeld hier bestellen. Voor inkt heb ik nog niet de ideale oplossing op dit moment.

Na gebruik gaat dit kaartje in (arme/bouw-) grond in maart/april met gevolg: Juni-Aug mooie klaprozen. In maart/april laat ik het mijn netwerk even weten via LinkedIn en Twitter: tijd om te planten!   

Doe je ook mee?

Bij netwerk evenementen werkt het enorm goed! Ik stempel het kaartje voor mijn nieuw contact ter plekke op groeipapier én met de ge-upcyclede stempel. Ik vertel mijn verhaal erbij en waarom ik dat belangrijk vind (hoe kwam ik erop, minder afval, meer biodiversiteit en inspiratie voor anderen bij elke keer dat ik hem weggeef het ook te doen?). Het mooie is dat mensen helemaal aan gaan!

Er zijn heel veel zaadjes van diverse soorten (eetbare) planten en bloemen. Erg leuk om te denken over de betekenis ervan in relatie tot jouw bedrijf of organisatie, want hoe meer variëteit we inbrengen en hoe meer soorten zaden we verspreiden, hoe beter!