Alles vormt een speel- en leeraanleiding

Als ‘de thuisjuf’ voor onze kinderen tijdens de Corona-crisis was de grootste uitdaging: hoe hou ik het leuk en interessant voor mijn jongste (4 jaar)? Het idee: samen leuke spellen ontwerpen! De leerdoelen zijn wat anders dan waar ik me normaal mee bezig houd (duurzaamheid met een lach), maar wat geeft dat? De lach is universeel! Zoals beloofd, deel ik een paar weken af en toe foto’s van de spellen. Wellicht kan het je inspireren!

Wat doe je met kralen, blokken of steentjes? Eigenlijk hebben kinderen niet zoveel nodig om zich te vermaken. Fantasie is immers fantastisch. Het is dan ook erg fijn om samen te overleggen met je kind, wat er gaat gebeuren in een spel. Het verzinnen van een spel en dus je fantasie en creativiteit gebruiken is al een leerdoel op zich. Creativiteit kun je namelijk oefenen en is voor de toekomst een belangrijke vaardigheid. In dit bericht deel ik twee ideeën. De één (Stenen sorteren) is heel simpel en de ander (het Winkelstraat Spel) kun je zo ingewikkeld maken als je wilt en ontvouwt zich als vanzelf.

Het Stenen Sorteer Spel is simpelweg een A4-tje met een overzicht van kleine steentjes met daarbij een berg prachtige (halfedel)stenen en mineralen. Je koopt een berg kleine steentjes -op gewicht- bij bijvoorbeeld De Steenarend als je in regio Eindhoven woont. Bij de Steenarend hebben ze trouwens een prachtig, klein stenenmuseum, maar dat is nu in tijden van Corona gesloten, helaas. Het is heerlijk om je kleine te laten sorteren en je samen te verwonderen over de prachtige ‘juweeltjes’ van moeder natuur.

  • A4 met een overzicht van stenen en mineralen
  • het maken van groepjes in dezelfde kleur
  • het zoeken welke steen dezelfde is valt nog niet mee
  • de stad met huizen en winkels
  • Als je blokken met getallen hebt, kunnen dat ook de huisnummers zijn
  • overzicht van hoe winkels eruit zien

Het Winkelstraat Spel is wellicht meer een verhaal dan een spel. Er zijn maar een paar stappen nodig om het te maken. Iedere kleur auto’s is een “gezin” in een huis met blokken. Je kunt eventueel evenveel blokken gebruiken als er auto’s zijn. Op een IKEA tekenrol teken je een “stad met winkels” (zie afbeeldingen). Een winkel is gewoon een rechthoekig vak in één van de kleuren van een auto-gezin. Dat is waar de auto’s werken. Zorg ervoor dat ze niet naast de deur werken, dat maakt het leuker om naar het werk te rijden straks. In het vak schrijf je welke winkel dat het is: de bakker, de groenteboer, de supermarkt, de bruna, de muziekwinkel, de reparatieshop/garage en natuurlijk de snoepjeswinkel! Ik teken in de vakken naast het woord dan ook een icoon. Zo herkent onze jongeman wat voor winkel het ook weer was. Bijbehorende symbolen zijn een brood, een wortel, een winkelmandje, een boek, een trommel, een sleutel en schroevendraaier en een snoepje. Er gaat een route in de kleur van het auto-gezin van het huis naar de winkel. Het is leuk als de routes kruisen en deels parallel lopen. Je mag gewoon over elkaars routes rijden, zodat je naar alle winkels kunt gaan.

Als laatste leg je kralen in dezelfde kleur als het auto-gezin in de winkel. Nu kan iedereen ‘iets kopen’ bij een ander. Het leek mij leuk als een auto bij jou in de winkel iets koopt, dat ze ook werkelijk iets mee naar huis nemen. Dat kan een kraaltje zijn. Heel eerlijk gezegd werkte dit idee bij onze jongeman niet zo heel goed. Wie weet heb jij straks een andere ervaring?

Leerdoelen? Kleuren en letters herkennen en benoemen, sorteren, tellen en vergelijken en de nodige creativiteit ontwikkelen voor het bedenken van de regels en het landschap. We maken het immers samen! Dat maakt het nóg leuker om te spelen straks.

Veel speelplezier!